Marketing na Instagramie – na Świecie żyje ponad 7,2 miliarda ludzi. Aż 2,1 miliarda z nich aktywnie korzysta z kont na portalach społecznościowych. Jest to liczba ogromna i niewyobrażalna. Bez internetu oraz portali w social-mediach nie wyobrażamy sobie już świata, używamy ich na co dzień, są narzędziem naszej pracy, rozrywki.

Instagram powstał 2010 roku i na samym początku swojej kariery wyglądał zupełnie inaczej niż aktualnie. Jego głównym celem była minimalizacja treści i przekształcenie jej w obraz. Patrząc na ten fakt z perspektywy czasu, wydaje się on być naprawdę trafionym pomysłem. W dobie ciągłego pośpiechu, chęci posiadania jak największej ilości informacji o innych osobach oraz pochwalenia się swoim życiem, instagram zdecydowanie zyskał na popularności. Jego obecny właściciel, Mark Zuckerberg, zdecydowanie wiedział co robi, kupując aplikację w 2012 roku za miliard dolarów.

Marketing na instagramie zaistniał już dawno, choć śmiało można powiedzieć, że w Polsce dopiero zaczyna funkcjonować. Część osób przekonała się już do tej formy sprzedaży, ale dla wielu nadal jest ona zagadką. Zupełnie niepotrzebnie. Przede wszystkim warto zauważyć, że wprowadzenie swojej firmy na instagram może być przyjemnością. Na początku nie musimy zaczynać od wszystkich trików marketingowych. Warto zacząć od poznania aplikacji i zwyczajnego polubienia jej. Gdy już to nastąpi, można zacząć przygotowywać plan marketingowy. Od samego początku warto zadbać o dobre zdjęcia, przedstawiające nasze usługi. To one są podstawą instagrama i przyciągną odbiorców. Co prawda instagram powstał po to, aby zdjęcia publikować wprost z telefonu komórkowego, ale jeżeli posiadamy lepszy sprzęt fotograficzny, to warto z niego skorzystać.

Marketing na Instagramie
Marketing na Instagramie

Obecnie panuje moda na minimalizm i właśnie na to postawmy. Przykładowo nasz produkt, który chcemy zareklamować i sprzedać, nie może na zdjęciu ukrywać się pomiędzy innymi produktami. Nie bójmy się także korzystać z programów przerabiających zdjęcia, jeden z nich udostępniony jest już w aplikacji. Kolejnym krokiem marketingu na instagramie jest podpisywanie zdjęć za pomocą hasztagów w taki sposób, aby przyciągały odbiorców i naszą grupę docelową. Krótko mówiąc, powinny mówić o produkcie, o odbiorcach, o kraju pochodzenia, jego wyglądzie. Warto zaznajomić się też z listą najpopularniejszych hasztagów, ale pamiętajmy o tym, aby nie podpisywać zdjęć niedbale. Pod każdym zdjęciem powinno znaleźć się około dziesięciu tematycznych hasztagów. Marketing na instagramie to także dążenie do jak największej liczby followersów, czyli obserwatorów. Ważne jest jednak to, aby były to osoby, które faktycznie zainteresowane są naszymi usługami czy produktem.

Aktualnie dużym trendem jest kupowanie obserwatorów, przykładowo na allegro. Każdy użytkownik instagrama może zakupić sobie za konkretną kwotę, daną liczbę użytkowników. Po takim zakupie nasz profil zaczynają obserwować osoby, z reguły z drugiego końca globu lub z nieaktywnymi kontami. Takie działania są zupełnie bezpodstawne oraz bezsensowne, gdyż te osoby nigdy naszych produktów nie zakupią. Jedynie zwiększy się liczba osób teoretycznie obserwujących nasz profil. Będąc w wątku obserwatorów naszego konta, chciałabym poruszyć kwestie związane z hejtem w internecie. Niestety obecnie jest to zjawisko bardzo popularne, na które musimy być przygotowani. Jeżeli spotkamy się na instagramie z niesprawiedliwymi, nieprzyjemnymi komentarzami pod naszym adresem, nie zrażajmy się. Tak jak wspomniałam powyżej, jest to działanie bardzo częste i nie ma na nie rady.

Marketing na instagramie to także analizowanie statystyk oraz wykresów, na których prowadzenie zezwala nam profil firmowy. Są to bardzo przydatne narzędzie pokazujące nasze zasięgi, aktywność i grupę naszych odbiorców. Prowadząc marketing na instagramie promujmy nasze produkty i usługi z głową. Namawiajmy do ich zakupu naszych odbiorców, ale nie róbmy tego nachalnie. Utrzymujmy współpracę z innymi użytkownikami, także z naszej branży. Na instagramie jest to niezwykle ważne. Przykładowo znajoma osoba z instagrama, posiadająca duży zasięg, może zareklamować nasze produkty. Dzięki temu pozyskujemy nowych klientów, którzy kupują produkty, stają się naszymi obserwatorami w portalu, a może nawet polecą nas kolejnym osobą. Pamiętajmy także o uczciwości. Internet w dzisiejszych czasach to bardzo potężne narzędzie. Przykładowo, jeżeli nasze produkty odbiegają od tych realnych, wieść o tym rozniesie się bardzo szybko. Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji, nasz marketing na instagramie budowany latami, zda się na nic, gdyż bardzo ciężko jest odbudować swój wizerunek.

Na zakończenie warto dodać, że instagram jest swego rodzaju także portalem plotkarskim. Jeżeli pokażemy naszym followersom przykładowo co dzieje się w naszej firmie, jak spotykamy się po pracy, jak pakujemy paczki, chętniej będą nas oglądać. Odważmy się także czasami na organizację konkursu, rabatu dostępnego tylko dla użytkowników instagrama, dnia darmowej dostawy dla obserwatorów. Takie działania sprawią, że będą chcieli oni nas obserwować oraz być na bieżąco z wydarzeniami z naszej firmy.